Michał Siedlecki

This is a parallax text block. Click the edit button to change this text.

Charakterystyka statku

Drewniany kuter, angielskiego typu MFV-75 (ang. motor fish vessel) o długości 75 stóp, zbudowany w stoczni James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania). Statek ten w 1947 r. otrzymał gdyński „Dalmor” w ramach szeregu dostaw kutrów rybackich dla Polski przez UNRRA (Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy i Odbudowy). W „Dalmorze” zyskał on nazwę „Aleksy” (GDY 119), obok innych dostarczonych kutrów tego typu (m. in.: „Hilary” (GDY 115), „Walery” (GDY 116), „January” (GDY 117), „Ksawery” (GDY 118).  Podniesienie bandery nastąpiło 4.10.1947 r. W lipcu 1948 r. „Aleksy” został przejęty przez Morskie Laboratorium Rybackie w Gdyni (od 01.01.1949 r. już jako MIR). Prace adaptacyjne, przystosowujące kuter rybacki do badań morza, prowadziła Stocznia Remontowa w Gdyni. Po remoncie 6.11.1948 r. statek przyjął nazwę „Michał Siedlecki”. Był statkiem do badań otwartych wód Bałtyku. Kuter ten był jednym z pierwszych (obok „Ewy II”), na którym zapoczątkowano badania mające charakter zwiadu rybackiego na wodach Bałtyku po 1945 roku. Sprzedany przez MIR w 1956 r.

Nazwa:Michał Siedlecki ex „Aleksy”
Rok budowy:1947
Bandera:polska
Armator:MIR (wcześniej Dalmor)
Symbol/znak:GDY 119
Znak wywoł.:SPDR
Długość między pionami:22,9 m
Szerokość:5,8 m
Zanurzenie:ok. 2,5 m
Pojemność brutto:85 RT
Pojemność netto:30 RT
Silnik główny:200 KM, silnik 4-cyl. Petters
Prędkość:8 węzłów
Port macierzysty:Gdynia
Załoga / Ekipa naukowaod 6 do 8 osób

Kalendarium

  1. 4.10.1947 – podniesienie bandery.
  2. Lipiec 1948 r. – „Aleksy” został przejęty przez Morskie Laboratorium Rybackie w Gdyni.
  3. 6.11.1948 r. – statek przyjął nazwę „Michał Siedlecki”.
  4. 8 grudnia 1948 r. – pierwszy rejs badawczy, rozpoznanie rejonów Głębi Gotlandzkiej i Ławicy Środkowej.
  5. Luty-maj 1949 r. – kontynuacja badań łowisk w rejonie Rynny Słupskiej, Głębi Bornholmskiej i Głębi Gotlandzkiej.
  6. Sierpień 1949 r. – razem z „Ewą II” próbne połowy na Bałtyku w rejonie Głębi Arkońskiej.
  7. Marzec 1950 r. – zwiad rybacki na wody Kattegatu i Skagerraku.
  8. 1952 r. – rozpoznanie łowisk od Bornholmu po wody Litwy i Łotwy.
  9. Sierpień 1952 r. – rejs na M. Północne, gdzie miano dokonać pierwszych w naszym rybołówstwie prób połowów tuńczyków na haki.
  10. 1956 r. – kuter sprzedany gdyńskiemu rybakowi J. Niegrzybowskiemu i jako GDY 119 prowadził dalej połowy.
  11. 22.07.1961 r. – zatonął na M. Północnym po zderzeniu z niemieckim kutrem „Sas 291”.

Kapitanowie

  1. Józef Lipski
  2. Władysław Kilanowski
  3. Stefan Musielak
  4. Hubert Konkol

Michał Siedlecki

MICHAŁ SIEDLECKI