This is a parallax text block. Click the edit button to change this text.
Charakterystyka statku
Drewniany kuter, angielskiego typu MFV-75 (ang. motor fish vessel) o długości 75 stóp, zbudowany w stoczni James V. Hepburn & Co. Ltd, Montrose (W. Brytania). Statek ten w 1947 r. otrzymał gdyński „Dalmor” w ramach szeregu dostaw kutrów rybackich dla Polski przez UNRRA (Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy i Odbudowy). W „Dalmorze” zyskał on nazwę „Aleksy” (GDY 119), obok innych dostarczonych kutrów tego typu (m. in.: „Hilary” (GDY 115), „Walery” (GDY 116), „January” (GDY 117), „Ksawery” (GDY 118). Podniesienie bandery nastąpiło 4.10.1947 r. W lipcu 1948 r. „Aleksy” został przejęty przez Morskie Laboratorium Rybackie w Gdyni (od 01.01.1949 r. już jako MIR). Prace adaptacyjne, przystosowujące kuter rybacki do badań morza, prowadziła Stocznia Remontowa w Gdyni. Po remoncie 6.11.1948 r. statek przyjął nazwę „Michał Siedlecki”. Był statkiem do badań otwartych wód Bałtyku. Kuter ten był jednym z pierwszych (obok „Ewy II”), na którym zapoczątkowano badania mające charakter zwiadu rybackiego na wodach Bałtyku po 1945 roku. Sprzedany przez MIR w 1956 r.
Nazwa: | Michał Siedlecki ex „Aleksy” |
---|---|
Rok budowy: | 1947 |
Bandera: | polska |
Armator: | MIR (wcześniej Dalmor) |
Symbol/znak: | GDY 119 |
Znak wywoł.: | SPDR |
Długość między pionami: | 22,9 m |
Szerokość: | 5,8 m |
Zanurzenie: | ok. 2,5 m |
Pojemność brutto: | 85 RT |
Pojemność netto: | 30 RT |
Silnik główny: | 200 KM, silnik 4-cyl. Petters |
Prędkość: | 8 węzłów |
Port macierzysty: | Gdynia |
Załoga / Ekipa naukowa | od 6 do 8 osób |
Kalendarium
- 4.10.1947 – podniesienie bandery.
- Lipiec 1948 r. – „Aleksy” został przejęty przez Morskie Laboratorium Rybackie w Gdyni.
- 6.11.1948 r. – statek przyjął nazwę „Michał Siedlecki”.
- 8 grudnia 1948 r. – pierwszy rejs badawczy, rozpoznanie rejonów Głębi Gotlandzkiej i Ławicy Środkowej.
- Luty-maj 1949 r. – kontynuacja badań łowisk w rejonie Rynny Słupskiej, Głębi Bornholmskiej i Głębi Gotlandzkiej.
- Sierpień 1949 r. – razem z „Ewą II” próbne połowy na Bałtyku w rejonie Głębi Arkońskiej.
- Marzec 1950 r. – zwiad rybacki na wody Kattegatu i Skagerraku.
- 1952 r. – rozpoznanie łowisk od Bornholmu po wody Litwy i Łotwy.
- Sierpień 1952 r. – rejs na M. Północne, gdzie miano dokonać pierwszych w naszym rybołówstwie prób połowów tuńczyków na haki.
- 1956 r. – kuter sprzedany gdyńskiemu rybakowi J. Niegrzybowskiemu i jako GDY 119 prowadził dalej połowy.
- 22.07.1961 r. – zatonął na M. Północnym po zderzeniu z niemieckim kutrem „Sas 291”.
Kapitanowie
- Józef Lipski
- Władysław Kilanowski
- Stefan Musielak
- Hubert Konkol
Michał Siedlecki