This is a parallax text block. Click the edit button to change this text.
Charakterystyka statku
Adaptowany do celów naukowo-badawczych superkuter typu B-25s, zaprojektowany przez Biuro Konstrukcyjne Taboru Morskiego w drugiej połowie lat 60-tych (główny projektant mgr inż. Bolesław Grzybowski), zbudowany w czerwcu 1968 r. przez Gdyńską Stocznię Remontową. Pierwotnie nosił nazwę „MIR-1”, w 1971 r. przemianowany na „Doktor Lubecki”. Nazwa nawiązuje do dr. Franciszka Lubeckiego, kierownika Morskiego Urzędu Rybackiego i organizatora polskiej administracji rybackiej w okresie międzywojennym. „Doktor Lubecki” zastąpił w MIR zasłużony kuter „Michał Siedlecki II”. Prowadził na Bałtyku i M. Północnym badania biologiczno-rybackie, hydrograficzne oraz z zakresu techniki rybackiej.
Pomieszczenia i urządzenia:
- centralna kabina pomiarowa,
- laboratorium do badań hydrograficznych, ichtiologicznych i hydroakustycznych,
- magazyn sprzętu naukowego,
- punkt hydrologiczny z hydrauliczną wciągarką hydrograficzną,
- punkt meteorologiczny, m. in. ze stacją GM 49,
- punkt biologiczny z hydrauliczną wciągarką planktonową,
- punkt pomiaru prędkości statku z logiem Kempfa,
- stanowisko wciągarki echosondy sieciowej z hydrauliczną wciągarką,
- stanowisko telewizji podwodnej,
- stanowisko przy wciągarce trałowej do pomiaru prędkości i sił w linach,
- dwa stanowiska w siłowni do pomiaru obrotów i mocy głównego silnika i agregatów pomocniczych oraz temperatury paliwa, oleju i wody chłodzącej.
Nazwa: | Doktor Lubecki (ex MIR-1) |
---|---|
Rok budowy: | 1968 |
Bandera: | polska |
Armator: | MIR |
Symbol/znak: | GDY 100 |
Długość całkowita: | 24,6 m |
Szerokość: | 6,57 m |
Wysokość boczna: | 3,38 m |
Zanurzenie: | 2,42 m |
Silnik główny: | 225 KM, silnik Völund |
Prędkość: | 10 węzłów |
Autonomiczność pływania: | 18 dni |
Port macierzysty: | Gdynia |
Załoga / Ekipa naukowa | do 9 osób |
Kalendarium
- 1968 – 12 września przejęty przez MIR jako MIR-1.
- 1971 – przemianowany na „Doktor Lubecki”.
- 06.25 – wszedł na mieliznę pod Jastarnią (ściągnięty).
- 1987 – sprzedany Instytutowi Morskiemu w Gdańsku.
- 03.09 – pływa dla Instytutu Morskiego.
- 2006-2007 – poza eksploatacją.
- Od 2008 r. – jako jacht rekreacyjno-wędkarski.
Kapitanowie
- Józef Podgórniak
- Franciszek Waberski
- Edward Mońko
- Jan Chołyst
- Jerzy Wosachło
- Jerzy Chrzczonowicz
- Henryk Cygiert
Doktor Lubecki