REFEST – Modernizacja flot rybackich zapewniająca krótki czas zwrotu i łatwe do wdrożenia rozwiązania w zakresie redukcji śladu węglowego i emisji gazów cieplarnianych

REFEST – Modernizacja flot rybackich zapewniająca krótki czas zwrotu i łatwe do wdrożenia rozwiązania w zakresie redukcji śladu węglowego i emisji gazów cieplarnianych

 

 

 

 

 

 

 

Projekt REFEST: Innowacyjne podejście do zrównoważonego

rozwiązania dla rybołówstwa tradycyjnego – raport 2024

Europejski projekt REFEST Modernizacja flot rybackich zapewniająca krótki czas zwrotu i łatwe do wdrożenia rozwiązania w zakresie redukcji śladu węglowego i emisji gazów cieplarnianych rozpoczęty 1 maja 2024 r., ma na celu zaspokojenie rosnącej potrzeby zmniejszenia zużycia paliw kopalnych i emisji gazów cieplarnianych na statkach rybackich.

Finansowany w ramach unijnej misji „Restore our Ocean and Waters by 2030”, REFEST ma na celu opracowanie skalowalnych, tanich technologii zmierzających do redukcji emisji nawet o 40%. Projekt koncentruje się głównie na wymaganiach dotyczących modernizacji statków rybackich, ocenie wpływu na środowisko i różnorodność biologiczną, projektowaniu baterii, integracji czujników oraz ocenach ekonomicznych i społecznych wprowadzanych rozwiązań.

Opracowane rozwiązania będą praktyczne, łatwe do wdrożenia i zrównoważone ekonomicznie, co będzie miało znaczący wpływ na małe floty rybackie.

Konsorcjum

Konsorcjum REFEST składa się z 14 doświadczonych partnerów akademickich i przemysłowych z 10 krajów obejmujących Morze Śródziemne, Północne i Bałtyckie: Włochy, Hiszpania, Turcja, Litwa, Norwegia, Dania, Szwecja, Francja, Niemcy i Polska. Do partnerów należą:

  • 4 Organizacje badawcze i technologiczne: KU (Uniwersytet w Kłajpedzie) – koordynator projektu, RISE (Instytut Badawczy Szwecji), MIR (Morski Instytut Rybacki), AIMPLAS (Asociacion de investigacion de materiales plastico y conexas).
  • 2 Duże firmy: ELKON (ELKON ELEKTRIK SANAYI VE TICARET ANONIM sirketi), RINA Consulting.
  • 7 małych i średnich przedsiębiorstw: TUCO (TUCO YACHT VAERFT APS), ENCO Srl, NXH (NEXTHORIZON), BLUENAV, CALSENS (Cálculo de Estructuras Sensadas), EAS Batteries GmbH, GEMI Boats Scandinavia AS.
  • 1 Stowarzyszenie rybackie: LFPA (Litewskie Stowarzyszenie Producentów Ryb).

To międzynarodowe konsorcjum łączy multidyscyplinarną wiedzę specjalistyczną z sektora morskiego, naukowego, technologicznego i przemysłowego w celu opracowania konkretnych i innowacyjnych rozwiązań.

Prace wykonane w 2024 r.

Spotkanie inauguracyjne (22-23 maja 2024 r.) 

  • Gospodarzem był koordynator projektu, Uniwersytet Kłajpedzki w Kłajpedzie (Litwa).
  • Zgromadzenie kluczowych interesariuszy akademickich i przemysłowych
  • Przedstawiono przegląd projektu i sześciomiesięczny plan działań

Spotkanie konsorcjum (19-20 listopada 2024 r.) 

  • Gospodarzem byli partnerzy projektu CALSENS i AIMPLAS w Walencji, Hiszpania
  • Przegląd postępów projektu z pierwszych sześciu miesięcy
  • Omówiono prace techniczne, wyzwania i kolejne kroki

 

Patrząc w przyszłość 

Obecnie partnerzy pracują nad działaniami technicznymi w celu opracowania ostatecznych rozwiązań, które umożliwią osiągnięcie celów projektu. Działania te obejmują:

  • Projektowanie i testowanie innowacyjnych technologii w celu poprawy efektywności energetycznej statków rybackich.
  • Współpraca z lokalnymi flotami w celu zapewnienia, że rozwiązania są praktyczne i możliwe do dostosowania do rzeczywistych potrzeb sektora.

 

Tworzenie sieci i synergia z innymi projektami

Oprócz podstawowych działań technicznych, projekt REFEST rozpoczął również tworzenie ważnych działań sieciowych i synergii z innymi inicjatywami finansowanymi przez UE w sektorze morskim i środowiskowym. Oczekuje się, że współpraca ta zwiększy wpływ rozwiązań REFEST i będzie sprzyjać dalszym innowacjom poprzez wymianę wiedzy, technologii i najlepszych praktyk.

 

W kierunku zrównoważonej przyszłości

REFEST stanowi konkretny przykład zaangażowania Unii Europejskiej w integrację innowacji technologicznych ze zrównoważonym rozwojem środowiska. Projekt ma na celu nie tylko poprawę wydajności statków, ale także ochronę ekosystemów morskich dla przyszłych pokoleń.

Aby uzyskać więcej informacji na temat projektu REFEST i jego przyszłych postępów, odwiedź oficjalną stronę projektu www.refest-project.eu oraz strony mediów społecznościowych na LinkedIn, X i YouTube.

 

Kontakt dla prasy: 

Vasilij Djackov – UNIWERSYTET KLAIPEDA – Koordynator projektu vasilij.djackov@ku.lt

Ania Capraro – ENCO SRL – Project & Communication Manager capraro@enco-consulting.it

Kierownikiem projektu w MIR jest dr Marcin Rakowski  mrakowski@mir.gdynia.pl

 

„Niniejszy projekt otrzymał finansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont Europa” w ramach umowy o dotację nr 101157663. Poglądy i opinie wyrażone są jednak wyłącznie poglądami autora (autorów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Ani Unia Europejska, ani organ przyznający dotację nie ponoszą za nie odpowiedzialności.”

 

Przejdź do treści