Statek badawczy, którego współwłaścicielami są: Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy (MIR-PIB) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Oddział Morski w Gdyni. Armatorem statku jest MIR-PIB.
Przeznaczenie statku
Do głównych zadań r/v “Baltica” należą:
Informacje ogólne
Nazwa: | r/v Baltica |
Rok budowy: | 1993 |
Bandera: | Polska |
Armator: | MIR |
Znak wywoławczy: | SNGH |
IMO: | 9032745 |
MMSI: | 261061000 |
Pomieszczenia i urządzenia badawcze na statku
- laboratorium biologiczne (25m2),
- laboratorium chemiczne (20m2),
- laboratorium ichtiologiczne (18m2),
- laboratorium fizyczne (12m2),
- kabina meteorologiczna,
- automatyczna stacja meteo MILOS-500,
- ADCP – dopplerowski przepływomierz profilujący,
- stanowisko hydroakustyki do badań zasobów ryb, wyposażone w echosondę SIMRAD EK60 (z przetwornikami na 38 i 120 kHz),
- sonda CTD typu Sea – Bird SBE 911plus CTD zintegrowana z rozetą batometrów,
- siatki planktonowe:
- WP-2
- BONGO
- Multinet
- Apstein
- MIK
- Neustonowa typu ‘manta’
- czerpacze dna typu van Veen o powierzchni chwytnej 0,1 m2 i masie 36 kg,
- skrzynkowy czerpacz dna (box-corer) typu Reineck o powierzchni chwytnej 0,0225 m2,
- sondy rdzeniowe,
- draga denna do pobierania bentosu mobilnego, o szerokości 0,5 m i długości boku oczka siatki 0,5 cm, wyposażona w kamerę podwodną, która umożliwia obserwowanie pracy dragi,
- siatki rybackie (włok pelagiczny WP 53/64×4 o długości boku oczka w zakończeniu worka 6 mm (wkładka drobno-oczkowa); włok denny o oznaczeniu TV3 i długości boku oczka w zakończeniu worka 10 mm (wkładka),
- sieć komputerowa do sterowania procesami pomiarowymi oraz do rejestracji i przetwarzania danych pomiarowych,
- pomieszczenie poboru prób z furtą burtową i żurawikiem wyjezdnym,
- 7 stanowisk pokładowych, pomiarowych i połowowych, wyposażonych w linowo-kablowe windy hydrograficzne i trałowe,
- rufowa brama wychylna o udźwigu 3 ton,
- wymienna, specjalistyczna aparatura pomiarowo-badawcza najnowszej generacji, laboratoryjna i zaburtowa, do badań fizycznych, chemicznych, biologicznych i meteorologicznych oraz szacowania zasobów i techniki połowowej.
Charakterystyka statku
Długość całkowita: | 41,0 m |
Długość między pionami: | 35,5 m |
Szerokość: | 9,0 m |
Wysokość do pokładu głównego: | 4,5 m |
Zanurzenie: | 3,5 / 4,45 m |
Pojemność: | 614 BRT |
Nośność: | 242 t |
Prędkość: | 11,5 węzła |
Pojemność ładowni: | 130 m3 |
Autonomiczność pływania: | 30 dni |
Silnik główny: | prod. H. Cegielski typ 8S20D; 1040 kW; (900 obr./min.) |
Agregat pomocniczy: | Caterpillar 160 kVA |
Śruba nastawna o średnicy: | 2,7 m |
Ster strumieniowy: | typ S 1.0 – 150 |
Port macierzysty: | Gdynia |
Załoga / Ekipa naukowa |
|
rejsy rybackie: |
13 osób / 9 osób |
rejsy oceanograficzne: | 11 osób / 11 osób |