Charakterystyka statku
Jeden z dwóch kutrów żaglowo-motorowych zakupionych w Danii w 1929 r. przez stowarzyszenie Morski Instytut Rybacki. Zbudowany z drewna dębowego w duńskiej stoczni Andersena we Friedrikssundzie. „Ewa” była pierwszym polskim statkiem do badań otwartych wód Bałtyku (połowy w rejonie Ławicy Słupskiej i Głębi Bornholmskiej). Dzięki temu polskie rybołówstwo mogło po raz pierwszy wyjść poza łowiska przybrzeżne. Nazwa nawiązywała do imion córek prof. Michała Siedleckiego i dr. Fr. Lubeckiego. Był udostępniany najpierw Morskiemu Laboratorium Rybackiemu w Helu (później Stacji Morskiej w Helu). Wyposażeniem i adaptacją naukowo-techniczną kutra zajął się Borys Dixon, wybitny ichtiolog, późniejszy pracownik Stacji Morskiej i MIR.
Statek o bogatej historii po okresie użytkowania w MIR. Po remoncie w 1942 r. został zarejestrowany jako „Putzig 2” i prowadził połowy na Bałtyku. W 1945 r. grupa Niemców uciekła nim z Helu do Kilonii. Odzyskany w 1946 r. i przejęty przez spółkę „Rybak” w Pucku. Po likwidacji spółdzielni, kuter odkupił Leon Budzisz, który użytkował go do 1955 r., po czym sprzedał SPRM „Gryf” we Władysławowie, gdzie był zarejestrowany jako WŁA 17. W 1958 r. po kolejnym remoncie kuter zmienił armatora i pływał jako kuter ZAG 9, bazując w Górkach Zachodnich. W 1985 r. przeznaczony do kasacji kuter odkupiły prywatne osoby. Po 9 latach prac konstrukcyjnych powstał dwumasztowy żaglowiec o nazwie „Norda”. W 2002 roku zarejestrowany jako motorsailer (żaglowiec, który napędzany jest przez żagle i silnik w równym stopniu). Norda została sprzedana w dniu 31 grudnia 2004 roku dla Philippe De Brouwer (Belgia), który używa łódź do dnia dzisiejszego.
Nazwa: | Ewa |
---|---|
Rok budowy: | 1929 |
Bandera: | polska |
Armator: | MIR |
Sygnał poznawczy: | SODD |
Numer w Rejestrze Statków Handlowych Morskich w 1933 r.: | R Mor 92 |
Długość całkowita: | 16,32 m |
Szerokość: | 5,15 m |
Zanurzenie: | 1,91 m |
Pojemność: | 81,71 m3 |
Długość przedziału maszynowego: | 2,71 m |
Silnik główny: | 60 KM, silnik 2-cyl. Tuxham |
Port macierzysty: | Gdynia |
Załoga / Ekipa naukowa | 5 osób |
Ożaglowanie pomocnicze: | kecz o pow. 160 m2 |
Kalendarium
- 1929 – budowa i zakup.
- 1935 – kuter trafił do stoczni w Gdańsku na wymianę silnika.
- 1936 – (11-21 czerwca) rejs na wody u brzegów Łotwy.
- 1939 – uszkodzenie kadłuba i sprzedaż Antoniemu Budziszowi z Gdyni.
EWA