EWA

Charakterystyka statku

Jeden z dwóch kutrów żaglowo-motorowych zakupionych w Danii w 1929 r. przez stowarzyszenie Morski Instytut Rybacki. Zbudowany z drewna dębowego w duńskiej stoczni Andersena we Friedrikssundzie. „Ewa” była pierwszym polskim statkiem do badań otwartych wód Bałtyku (połowy w rejonie Ławicy Słupskiej i Głębi Bornholmskiej). Dzięki temu polskie rybołówstwo mogło po raz pierwszy wyjść poza łowiska przybrzeżne. Nazwa nawiązywała do imion córek prof. Michała Siedleckiego i dr. Fr. Lubeckiego. Był udostępniany najpierw Morskiemu Laboratorium Rybackiemu w Helu (później Stacji Morskiej w Helu). Wyposażeniem i adaptacją naukowo-techniczną kutra zajął się Borys Dixon, wybitny ichtiolog, późniejszy pracownik Stacji Morskiej i MIR.

Statek o bogatej historii po okresie użytkowania w MIR. Po remoncie w 1942 r. został zarejestrowany jako „Putzig 2” i prowadził połowy na Bałtyku. W 1945 r. grupa Niemców uciekła nim z Helu do Kilonii. Odzyskany w 1946 r. i przejęty przez spółkę „Rybak” w Pucku. Po likwidacji spółdzielni, kuter odkupił Leon Budzisz, który użytkował go do 1955 r., po czym sprzedał SPRM „Gryf” we Władysławowie, gdzie był zarejestrowany jako WŁA 17. W 1958 r. po kolejnym remoncie kuter zmienił armatora i pływał jako kuter ZAG 9, bazując w Górkach Zachodnich. W 1985 r. przeznaczony do kasacji kuter odkupiły prywatne osoby. Po 9 latach prac konstrukcyjnych powstał dwumasztowy żaglowiec o nazwie „Norda”. W 2002 roku zarejestrowany jako motorsailer (żaglowiec, który napędzany jest przez żagle i silnik w równym stopniu). Norda została sprzedana w dniu 31 grudnia 2004 roku dla Philippe De Brouwer (Belgia), który używa łódź do dnia dzisiejszego.

Nazwa:Ewa
Rok budowy:1929
Bandera:polska
Armator:MIR
Sygnał poznawczy:SODD
Numer w Rejestrze Statków Handlowych Morskich w 1933 r.:R Mor 92
Długość całkowita:16,32 m
Szerokość:5,15 m
Zanurzenie:1,91 m
Pojemność:81,71 m3
Długość przedziału maszynowego:2,71 m
Silnik główny:60 KM, silnik 2-cyl. Tuxham
Port macierzysty:Gdynia
Załoga / Ekipa naukowa5 osób
Ożaglowanie pomocnicze:kecz o pow. 160 m2

 

Kalendarium

  1. 1929 – budowa i zakup.
  2. 1935 – kuter trafił do stoczni w Gdańsku na wymianę silnika.
  3. 1936 – (11-21 czerwca) rejs na wody u brzegów Łotwy.
  4. 1939 – uszkodzenie kadłuba i sprzedaż Antoniemu Budziszowi z Gdyni.

 

EWA

EWA

Skip to content